Fenix
De Fenix herrijst uit zijn as
Fenix is de nieuwe wing coaster attractie van Toverland welke in 2018 geopend zal worden voor het publiek. Bij het achtbaantype wing coaster hangen de karretjes naast de rails, waardoor er een unieke vliegervaring gecreëerd wordt. Het verhaal achter de Fenix is dat de almachtige vuurvogel herrijst eens in de 777 jaar uit zijn eigen as. De pretpark bezoekers van Toverland worden uitgenodigd om plaats te nemen onder de vleugels van de Fenix voor zijn eerste vlucht. Het belooft een fantastische rit te worden. Niet voor watjes!
De leverancier van deze achtbaan is het toonaangevende Zwitserse bedrijf Bolliger & Mabillard. Fenix is 40 meter hoog, 813 meter lang en behaalt een topsnelheid van 95 km/u. Tijdens de rit gaan de passagiers drie keer over de kop en de onervarenheid van de pas herrezen Fēnix zorgt voor de nodige ‘near misses’. Een ritje duurt, exclusief in- en uitstappen, zo’n twee minuten. Het is de langste wing coaster van Europa en de allereerste in de Benelux. Naar verwachting zal de hele rit 1:10 min duren. Een andere achtbaan in Toverland genaamd Troy is ‘maar’ 35 meter hoog.
Fenix maakt overigens deel uit van een compleet nieuwe wereld, die Toverland bouwt rondom een vijver. Het themagebied dat gaat ontstaan, en dat ervoor zorgt dat Toverland straks in één klap anderhalf keer zo groot wordt, gaat Avalon heten. Keltische legendes als Merlijn de Tovenaar en Koning Arthur met zijn magische zwaard Excalibur zijn de inspiratiebronnen voor deze nieuwe wereld, die naast de grote achtbaan en een restaurant nog een boottocht van 12 minuten in het verschiet heeft. Die boottocht krijgt de naam Merlin’s Quest.
Je vind de Fenix in het themadeel “Avalon” van Attractiepark Toverland. De Fenix wordt de op één na snelste achtbaan van Nederland als hij af is. Ook staat hij in de lijst met beste achtbanen van Nederland. Hij verdient daar een mooie 5e plek. Ook als het gaat om baanlengte veroverd hij ook een 5e plek in de lijst van langste achtbanen van Nederland. Qua hoogte staat hij op de 5e plek van 10 hoogste achtbanen van Nederland. Hier vind je alle andere achtbanen van Toverland.
Intensiteit: Intensief
Soort attractie: Achtbaan
Minimale lengte: 120
Maximale lengte: 220
Fenix in Toverland update bouw
De bouw van de nieuwe en enige wingcoaster in Nederland gaat snel vooruit. We kunnen niet wachten tot de Fenix af is zodat we kunnen genieten van deze unieke ride. Daarom volgen we de bouw op de voet. In december 2017 werd de rails afgeleverd in het Limburgse Toverland. Sindsdien regent het telefoontjes met mensen die de rails wilden aanraken of ermee op de foto wilde. Dit is alweer 3 maanden geleden en de bouw gaat gestaag verder. Volgens de laatste planning zal de achtbaan op 7 juli 2018 open gaan!
Wingscoaster Fenix
De bouw van de pilaren en de rails zal ongeveer 2 maanden in beslag nemen verteld een woordvoerder van Toverland. Daarna begint het park met de testfase van de Fenix. Deze fase is altijd spannend. Hier komen we er achter of de achtbaan de berekende snelheid ook daadwerkelijk zal halen. Wel krijgen we in deze fase de eerste echte filmpjes van de rit te zien! De baan is gebouwd door het zwitserse Bolliger & Mabillard. De rails wordt in elkaar gezet door het Duitse bedrijf Ride Construction Service.
In de foto rechts zie je hoe de trein van Fenix er ongeveer uit komt te zien. Hij wordt niet exact zoals op de foto. Dit is namelijk een foto van een achtbaan die naar alle waarschijnlijkheid in het Amerikaanse Kings Dominion gebouwd zal worden.
Fundering Fenix
De foto rechts geeft een goeie indruk hoeveel werk het is om de fundering juist aan te leggen voor een achtbaan. Er moet veel beton gestort worden op specifieke steunplekken. Voor de Fenix gaat dit ook op. Voor het beton gestort wordt moet er natuurlijk gegraven worden en wordt er flink gerekend. Er moet precies uit worden gerekend hoeveel druk er op welke plek van de baan komt. En hoeveel gewicht dit met zich mee gaat brengen. Uiteraard wordt er niet domweg beton gestort maar wordt er eerst dagen berekend en getekend op welke plekken dit moet gebeuren om de meeste steun te geven voor de baan.
Op de foto rechts zie je hoe een groot component van de Fenix baan opgetakeld wordt. Met enorme kranen worden deze naar de juist plek gebracht. Je ziet de spankabels waar de baan aan hangt lopen naar de kraan toen. Deze grote stukken rails worden natuurlijk niet ter plekke gebouwd maar worden in de grote fabrieken van de Zwitserse achtbaanbouwer B&M gebouwd en vervolgens naar Toverland getransporteerd om in elkaar gezet te worden.
Eerste testrit gemaakt Fenix!
Op 4 juli 2018 is de eerste testrit gemaakt van de gloednieuwe wingcoaster. Medewerkers en gasten waren aanwezig om te mogen kijken. Op de film is duidelijk te horen dat ze het te gek vinden. Er zaten nog geen bezoekers in de achtbaan zelf. Het was een testrit waarbij bezoekers vanaf afstanden mochten kijken en filmen. De optakeling ging tergend langzaam maar uiteindelijk was het dan zo ver. De trein bereikt het hoogste punt en raast naar beneden wat er heel sierlijk uitziet doordat de zit plekken naast de rails hangen.
Fenix in Toverland
In januari 2018 zijn de eerste stukken rails geplaatst vooral bij het station van de nieuwe achtbaan Fenix. Het laatste nieuws wat we horen van het Limburgse attractie park is dat op dit moment in maart 2018 de steunpilaren geplaatst worden. De achtbaan zal tot 40 meter de lucht in gaan. Je kunt je voorstellen dat het bevestigen van steunpilaren een hele klus is en flink wat tijd in beslag neemt. Nadat deze steunpilaren bevestigd zijn kan de rest van de rails eroverheen gelegd worden. Toverland heeft nieuwe foto’s van de bouw vrijgegeven. Eén van deze foto’s zie je hier links.
Fenix Bouw 2017/2018
De achtbaan Fenix is in de het najaar van 2017 en de eerste helt van 2018 gebouwd. In de foto links zie je de onderdelen van de baan liggen voordat ze in elkaar gezet worden. Hier gaat heel wat voorwerk aan vooraf. Je zou denken dat het bouwen van de rails het meeste werk is. Dit valt mee. Deze wordt in de fabriek gebouwd en dan ter plekke in elkaar gezet door middel van kranen. Waar veel tijd in gaat zitten bij het bouwen van achtbanen is het deel wat je helemaal niet ziet. Namelijk de fundering onder de grond. Deze moet enorm stevig zijn om te voorkomen dat de baan bijvoorbeeld om kan waaien. En zodat hij het gewicht van de baan en trein kan dragen. Elke keer dat de train er overheen raast komt er extra veel gewicht op de baan die opgevangen wordt door de fundering.
Opbouwen van de baan van de Fenix
Links zie je de reusachtige steunpalen waar de baan straks op zal rusten naast de baan van de Fenix liggen. Het is een flinke taak om dit alles in elkaar te zetten. Toch is de baan op dit moment al een heel eind. De fundering en het werk vooraf is namelijk nog meer werk dan het in elkaar zetten van de baan. Eigenlijk is het vanaf nu een soort gigantisch Ikea pakket.
Links zie je nog een hele coole film waarin de specificaties van de Fenix bekend worden gemaakt. De verwachte opening van de baan is Juli 2018!
Fenix is zo kut he echt niet normaal
Coole achtbaan hoor en zeker cool dat het een wing coaster is. Maar Nederland kent betere. Troy bijvoorbeeld ook in Toverland vond ik qua beleving veel beter!
Nice heb er zin in, zojuist nieuwe baan aangeraakt!!!!
oh wauw de eerste baandelen worden al gemonteerd 😐 ben heel erg benieuwd
Fenix ruleszzzz eindelijk wing coaster in NL 😎
Lijkt me heel gaaf, kan niet wachten tot Fenix opengaat 🙂 reken maar dat ik dan snel naar Toverland ga! 😎